tisdag 12 juni 2012

Kalendertavla / Calendar board

(English below)

M frågar mig ofta vilken dag det är. Jag gissar att det är ett sätt för henne att hålla reda på när det blir lördag och godisdags. ;-)

I vilket fall tänkte jag att det vore en bra idé att lära henne om veckans dagar, datum, månader och sånt. Jag gjorde därför en kalendertavla som jag tänkte vi skulle titta på tillsammans och uppdatera varje morgon. Allt är laminerat med min nya vän lamineringsmaskinen.




M often asks me what day it is. I'm guessing that it's a way for her to keep track on when it is going to be Saturday so she can eat candy. ;-)

Anyways, I thought this would be a good time to teach her about the days of the week, the months, dates and such. I therefor made a calendar board that I thought we could look at and update together each morning. Everything is laminated with my new friend the laminating machine.


--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!






måndag 28 maj 2012

Utemat / Outdoor food

(English below)


Nu är ju sommaren i full gång och jag vill vara ute så mycket som möjligt. Jag tycker det alltid är så svårt att veta vad jag ska ta med ut till lunch. Oftast blir det bara mackor. Jag tycker inte att maten ska vara ett hinder från att ta oss ut. :-)

Här har jag sammanställt en liten lista på mat som är bra när man ska ut, både kall picknickmat och varm mat som man behöver grill till.

Smaklig måltid!!




Kall utemat


Picknickmat:

Pastasallad med kyckling

Ugnspannkaka

Potatissallad med köttbullar

Tunnbrödsrulle med korv (ev. varm från termos)

Potatissallad med skinka

Tunnbröd med falafel, sås, grönsaker

Pizzabullar

Tunnbrödsrulle med t.ex. skagenröra

Raggmunk

Bulgursallad med kryddkorv, fetaost, apelsin, russin

Äggmackor med majonäs och dill

Crêpes med stuvning (t.ex. svamp, salami, kött, räkor)

Macka med köttbullar

Potatissallad och kycklingklubbor

Grönsallad och frallor

Smörgåstårta

Minipizza

Grillade spett med kött och grönsaker

Kex och ost, grönsaker

Förstekta kalla hamburgare

Risotto

Minipajer

Kalla varma mackor

Omelett med grönsaker och skinka

Tonfiskröra och kall kokt potatis

Briesallad

Makrillröra på macka

Matmuffins

Rostbiff och pastasallad

Kokt lax och potatissallad

Pannbiff med potatissallad



Mer för de vuxna:

Gravad lax, kokt potatis och filmjölkssås

Sushi



Efterrätter:

Fruktsallad

Ris a la malta



Varm utemat


Drycker:

Varma koppen

Varm choklad

Te

Kaffe

Varm saft


I mattermos:

Korv i termos

Grytor/soppor


Grillmat

Lägges på grillen:

Kött

Hamburgare

Korv

Bananer (med choklad)

Äpplen (kanel och brunt farinsocker)

Bake-off bröd

Bakad potatis


På spett/pinne:

Köttbullar

Korvbitar

Paprika

Körsbärstomater

Färska champinjoner

Äppelbitar

Pinnbröd


I folie:

Fisk med tomatkross

Falukorv med grönsaker


I stekpanna:

Stekpannemuffins aka krabbelurer (eller nåt liknande :-))




Vår första picknick i år. 11:e mars. / Our first picnic for the year. March 11:th.




Now the summer is here and I would like to be outside as much as possible. I always find it difficult to  know what to bring for lunch. Most often I just bring sandwiches. I don't like the thought that the food could keep us from getting out. :-)

Here I put together a little list of food that are easy to bring when you go outside, both cold picnic foods and hot food that you need a grill for.

Enjoy!!




Outdoor food

Picknick food:

Pasta salad with chicken

Oven pancake

Potato salad with meatballs

Roll of flatbread with hot dogs (maybe hot from a thermos)

Potato salad with ham

Flatbread roll with falafel, sauce and veggies

Pizzabuns

Bulgur with spicy sausage, feta, orange and raisins

Sandwhiches with eggs, mayonnaise and dill

Crêpes with stew (for example mushrooms, salami, meat, shrimps)

Sandwich with meatballs

Potatosalad with chicken drumsticks

Sandwich cake

Minipizzas

Skewers with meat and veggies

Crackers and cheese, veggies, fruit

Pre-fried cold hamburgers

Risotto

Minipies

Cold warm sandwiches

Omelett with veggies and ham

Tuna mixed with creme fraishe, cold boiled potatoes

Briesalad

Food muffins

Rostbeef and pasta salad

Fried salmon and potato salad


Desserts:

Fruitsalad

Rice a la malta


For the grown ups:

Raw spiced salmon, boiled potatoes and cold sauce

Sushi


Hot outdoor food


Drinks:

Broth

Hot chocolate

Tea

Coffe

Warm lemonade


Food in a thermos:

Hot dogs

Stews and soups


Grill food

Lies flat:

Meat

Hamburgers

Hot dogs and susages

Bananas (with chocolate

Apples (with cinnamon and brown sugar)

Bake-off bread

Baked potatoes


On a stick:

Meatballs

Pieces of sausage

Paprika

Small tomatoes

Fresh mushroom

Apple pieces


In foil:

Fish and crushed tomatoes



--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!




söndag 27 maj 2012

Mors dag: Blommor av handavtryck/ Mother's day: Flowers with handprints


Idag är det mors dag! Grattis alla mammor!

Jag och barnen har gjort teckningar till mormor och farmor. Blanda målarfärg och youghurt till en tjockare färg. Måla barnens händer och tryck dem mot ett papper. Ta gärna flera färger. Måla dit stjälkar och lite gräs och annat skojigt. Voilà! Handblommor!





Today it is Mother's day in Sweden! Congratulations all moms!

I and the children made drawings for the childrens' grandmothers. Mix water colours with youghurt to get a thicker paint. Paint the childrens' hands and press them onto a paper. Paint stems, grass and other fun things. Voilà! Handprint flowers!


--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!




måndag 21 maj 2012

Bokstavskort och bildkort / Letter and picture flash cards

(English below)

Jag har äntligen skaffat en lamineringsmaskin! Jippi! Den kommer jag ha mycket kul med. :-)

Hittills har jag gjort bildkort och bokstavskort till M.

Först lånade jag helt fräckt snygga bilder från nätet. Jag tänkte att det gör inget att jag lånar andras bilder eftersom jag bara ska ha korten hemma, inte sälja eller så. Jag gjorde 3 kategorier med 9 bilder i varje, av vilka hon kan namnet på de flesta. Jag valde Frukter, Leksaker och Möbler. Jag skrev namnet på saken på bilden med STORA bokstäver och med små under så M ska lära sig att känna igen bägge typerna vart efter. På baksidan skrev jag sakens namn med bara text för att kunna ta ett steg till i läsning så småningom. Skrev ut på ett skrivarpapper. Klippte isär bilderna, satte var för sig i ett lamineringspapper med hjälp av ett limstift, laminerade, klippte isär igen. Lite pyssel men det blev bra och M gillar dem. Och gillar att sitta på dem. Och lillebror E gillar att tugga på dem. Hm.

Sedan gjorde jag liknande med alfabetet. Först kollade jag in en frekvensanalys över bokstäver i svenska språket så jag kunde beräkna antalet av samma bokstav. (Jag vill ju att vi ska kunna skriva ord och enkla meningar med dem, inte bara känna igen bokstäverna.) Sedan STOR bokstav på ena sidan och liten på den andra. Jag justerade vissa bokstäver i Paint som jag inte tyckte såg "rätt" ut...alltså som jag skulle ha skrivit dem. Konsonanter på blått papper och vokaler på gult.






I have finally bought a laminating machine! Yay! I will have lots of fun with it! :-)

So far I have made picture cards and letter cards for M.

First I simply took pictures from the net that looked good. I didn't care about copywrite or anything because I'm just going to use them at home, not to sell. I chose 3 categories with 9 pictures in each category, most of which she already know the name of. Fruits, Toys and Furniture.  I wrote the name of the thing with UPPER-CASE letters and under that with lower-case...so that M will learn to recognize both kinds. On the back of the card I wrote the name of the thing only for future reading practice. Printed the paper, cut them, put them into laminating paper individually with the help of a gluestick, laminated and cut again. Lots of work but I like the result and M seems to like them. And to sit on them. And little brother E likes to chew on them. Hm.

Then I made similar cards with the letters of the alphabet. I checked out a frequency analysis for the Swedish language to know how many of each letter to print. (I don't want to only be able to recognice the alphabet but also be able to write words and simple sentences.) Then UPPER-CASE letter on one side and lower-case on the other. Some letters I changed slightly in Paint to make them look like I would have written them. Consonants on blue paper and vowels on yellow.

--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!




lördag 21 april 2012

Tema: Om mig (2) / Mini unit study:About me (2)

(English below)


Idag har vi fortsatt lite med M:s bok om henne.


Sida
Bild: Mina favoritfärger är: lila och rosa. (måla ballonger)



Sida
Bild. Min favoritmat är: köttbullar (tallrik med fastlimmade köttbullar)
Text: Min favoritmat är KÖTTBULLAR (Jag skrev "KÖTTBULLAR" med en bläckpenna och M fyllde i med tusch)












Today we continued the book about M. 


Page
Picture: My favourite colours are: pink and purple (paint balloons)


Page

Picture: My favourite food is: meatballs (plate with meatballs glued to it)

Text: My favourite food is MEATBALLS. (I wrote MEATBALLS with a pen and she traced the letters with a marker)



--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!




torsdag 19 april 2012

Tema: Om mig / Mini unit study: About me

(English below)

Den här våren har inte varit nådig mot oss när det gäller sjukdomar. Vi har haft 3 eller 4 omgångar magsjuka, beroende på vem i familjen du frågar. Dessutom ett par förkylningar per person. Men nu är de flesta av oss någorlunda friska, så nu kör vi lite lärning igen. Har saknat det.

Tema: Om mig (alltså lillflickan)

M är numera väldigt medveten om sig själv som person. Min, mitt och mina är frekvent förekommande ord.
Hyreshuset där vi bor är M:s hus, vardagsrummet är M:s rum osv. :-) Alla leksaker är förstås hennes och hon börjar bli irriterad på lillebror E när han tar hennes grejer. Det roligaste är när vi går genom en leksaksavdelning i ett varuhus. "Titta M:s boll! Och M:s cykel! Och titta där är M:s bilar!" Hehe.

Planen är att göra en liten bok om M. Vad hon heter, hur gammal hon är. Vad hon gillar, hennes släkt osv.

Kursiverat är gjort

Framsida: 
Text: Hej, jag heter M...... E....... (M har limmat bokstäverna i sitt namn på texten.)
Bild av M


Sida
Text Jag är 3 år gammal. (M har limmat en 3:a över 3:an i texten.)
Bild Tårta med 3 ljus (M har limmat ljusen på tårtan)


Sidor
Siffrorna 1-3. Ringar med siffrorna 1-3 och motsvarande antal prickar. (M fick djur att limma i cirklarna samtidigt som vi räknade.)


Sida
Mina favoritfärger är: lila och rosa. (måla ballonger)

(Eventuell extrasida: namnge färger.)

Sida
Mina favoritleksaker är: Lego, bilar, Kaninerna och Rosa hästen. (bilder som limmas fast vid texten)

Sida
Min favoritmat är: köttbullar (tallrik med fastlimmade köttbullar)

Sida
Jag tycker om att dansa, springa, äta glass, åka rutschkana. (sätta fast foton av M vid skisser av aktiviteterna)

Sida
Min favoritfilm är: Bilar (bild av Blixen McQueen och Bärgarn) :-)

Sida
Min favoritsång just nu är: Flygplanssången. (Texten, notsymboler)

Sida
Här är min högra hand och här är min vänstra hand. (Rita runt hennes händer. Naglarna kan målas med nagellack)

Utvikbar sida
Här är min högra fot och här är min vänstra fot. (Avtryck av hennes fötter)

Utvikbar sida
Min kropp: huvud, hår, öron, ögon, näsa, mun, hals, armar, händer, ben, knän, fötter.
På min mage finns ett ärr. (Principskiss över flickkropp, limma dit kroppsdelar, hår rita ärr osv)

Sida med bilder
Min pappa heter C...... (Bild på C limmas vid hans namn)

Min mamma heter P.......

Min lillebror heter E.....

Vår hund heter E....


Sidor med bilder
Min farfar heter K....
Min farmor heter....osv






E tycker det är spännande att titta på / E thinks it is exciting to watch us





This spring has not been kind to us as far as illnesses go. We've had 3 or 4 stomach bugs each and a few colds. Now that most of us are feeling well I aim to do some learning things again. I've missed it.

Theme: About me (that is little DD)

M is very consious about herself as a person. My and mine are frequently used words. The house we live in is M's house, the living room is M's room and of course all the toys are hers. :-) The funniest thing is when we go through a toy store. "Look, M's ball! And M's bike! And look, M's cars!" Hehe.

The plan is to do a little book about M. Her name, how old she is, what she likes, her relatives and so on.

The ones in Italics are done


Front page


Text: Hello, my name is M.......  E......... (M has glued the letters of her name on the text.)
Picture of M


Page
Text I am 3 years old. (M has glued a 3 over the the 3 in the text.)
Picture Birthday cake with 3 candles (M has glued the 3 candles on the cake)


Pages
The numbers 1-3. Circles with the numbers 1-3 and corresponding dots. (M glued animals on the dots as we counted)


Page
My favourite colours are: pink and purple (paint balloons)

(Extra page: name the colours)

Page
My favourite toys are: Lego, cars, the Rabbits and the Pink Horse. (Pictures glued close to the text.)

Page
My favourite food is: meatballs (plate with meatballs glued to it)

Page
I like to dance, run, eat ice cream, go on a slide. (glue photos of M on sketches of the different activities)

Page
My favourite movie is: Cars (picture of Lightning McQueen and Mater) :-)

Page
My favourite song right now is: The airoplane song (The text and note symbols.)

Page
Here is my right hand and here is my left hand. (Draw around her hands. The nails might be painted with nail polish)

Foldable page
Here is my right foot and here is my left foot. (Prints of her feet.)

Foldable page
My body: hair, ears, eyes, nose, mouth, throat, arms, hands,legs, feet. On my belly is a scar. (Principle sketch of a girl's body. Glue limbs, hair, draw scar and so on.)

Page with pictures
My dad's name is C........ (Picture of C is glued at his name)

My mom's name is P..........

My little brother's name is E........

Our dog's name is E..........


Pages with pictures
My grandpa's name is K...........
My grandma's name is C............and so on





--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!

onsdag 22 februari 2012

Galna dagar eller jag mår som 3 apor / Crazy days or I feel like 3 monkeys

(English below)

Det har varit galna dagar här ett tag. Vår nya, gamla bil med gott om packutrymme var inte vår vän. För fjärde gången på en dryg månad gick den sönder och gick inte att köra. Och för andra gången på två veckor sträckkörde en hjälpsam farfar 90 mil enkel resa för att hjälpa oss. Den här här gången tog han med sig vår nya, gamla bil och lämnade vår gamla, nyare bil som är mindre men åtminstone går att köra med.

Dessutom mår jag som 3 apor, dvs. inget vidare. Ni vet bilden av tre apor; en håller för munnen, en ögonen och en öronen? Ungefär så känner jag mig. Jag hör dåligt - lock för båda öronen, kan inte andas nåt vidare - täppt och pratar luddigt - hosta och svidig hals. Blä. Och så har det varit i närmare två veckor med en magsjuke-paus mitt i. Barnen mår heller inte prima och sover oroligt på nätterna.

Vi har kört lite oskolning ett tag nu, eller "Unschooling" som det heter på engelska. Det innebär helt enkelt att barnen hänger med och lär sig i vardagen. Det är ju egentligen bara ett finare uttryck för att leva, tycker jag och det är ju så barn tillbringar sin första tid på jorden. :-) M plockar upp saker hela tiden. Man ser verkligen hur hennes hjärna jobbar ibland. Om man frågar henne: M, vad heter den? så blir hon helt tyst och ser lurig ut och tänker så det knakar. Ibland kommer hon på rätt ord och ibland kommer det ett: "Vad heter det, mamma?"

Just nu är hon nyfiken på vad som skiljer pojkar och flickor och jag/vi försöker förstås förklara på ett lätt pedagogiskt och inte alltför pinsamt sätt. Hehe. Pinsamt för oss menar jag. M pratar vitt och brett om alla nya ord hon lär sig. :-P

Och lilla E har nyss lärt sig att sitta utan stöd på golvet. Och han lär sig genom att smaka på allt. :-)


M och farfar på IKEA / M and her grandpa in IKEA

Mmmmmm!


Glad kille!! / Happy baby!!



It has been a few crazy days here lately. Our new, old car with a good packing space wasn´t our friend. For the forth time this month it broke down and could´t be driven. And for the second time in two weeks my father in law drove 900 km one way to help us. This time he took home our new, old car and brough our old, newer car that is smaller but at least can be driven.

On top of that I feel like 3 monkeys, that is not that good. You know the picture of three monkeys; one holds his mouth, one his eyes and one his ears? I feel kind of like that. My hearing is bad – feels like they are full of cotton, I can't breathe well – my nose is blocked, and I talk blurry – cough and sore throat. Sigh. And it's been like this for almost two weeks with a break in the middle with a stomach bug. The kids aren't that peachy either and sleep bad at night.

We have been doing some ”Unschooling” lately. That just means the children hangs with us in our every day life and learn. It's actually just a nicer word for living, if you ask me, and that is the way all children spend their first time on earth. :-) M is picking up new things all the time. You can really see her brain working sometimes. If you ask her: M, what is that called? She sometimes goes all quiet and looks full of miscief, and she thinks so you almost can hear her brain creaking. Sometimes she figures out the right word and sometimes she ask me back: ”What is that called, mommy?”

Right now she is curious on what the difference is between boys and girls and I/we try to explain in an educational way that is not too embarrassing. Hehe. Embarrassing for us, that is. M speaks loud and clear all the new words she is learning. :-P

And little E has recently learned to sit without support on the floor. He is learning by tasting. :-)





--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!

söndag 5 februari 2012

Majas alfabetssånger / Maja's alphabet songs

(English below)

Jag gillar Maja! Härliga bilder och fina sånger. Man lär sig både alfabetet, växter och musik. :-)

(När jag väntade vårt andra barn tänkte jag att om det blir en flicka ska hon heta Iris. Det är så fint! Det blev en pojke. :-))

Boken till vänster är köpt på loppis. Boken till höger och cd-skivan är köpt på Barnens bokklubb.








I like Maja! I love the pictures and the songs are so cute. You learn both the alphabet, plants and music. :-)

(When I expected our second child I wanted to name her Iris if it was a girl. It is such a beautiful name! It was a boy. :-))

The book to the left is bought in a second hand store. The book to the right and the cd is bought at Barnens bokklubb.



--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!

lördag 4 februari 2012

Tema Kläder / Mini unit study Clothes

Här är planeringen för temastudien jag tjuvstartade igår.


Sånger

Bä bä vita lamm
Så göra vi när vi tvätta våra kläder
Moster Ingeborg
Vipp på rumpan-affären
Min hatt den har tre kanter


Sagor

Pelles nya kläder
Mästerkatten i stövlar
Kejsarens nya kläder
Hattstugan
Skomakaren och tomtarna

Aktiviteter

Matcha skor
Klä på docka
Kolla kläder i garderoben
Leka utklädning
Sortera kläder efter årstid; overall, jacka, mössa, tröja, byxor, shorts, baddräkt osv
Färgläggning

Ord/kunskaper

Vad kan man göra med kläder; sy, laga, tvätta, stryka, ha på sig, torka
Vad är kläder gjorda av; tyg, kardborrband, knappar, dragkedjor osv
Namn på kläder; t.ex kängor, gympaskor, gummistövlar, vinterstövlar, sandaler, tröja, jacka, mössa, hatt, byxor, shorts, kjol, skjorta, strumpor...







Here is the plan for the mini unit I started yesterday. It (obviously) contains material in Swedish but some things I know can be found in both English and Swedish.

Songs:

Ba ba black sheep (in the Swedish version the sheep is actually white ;-))
My hat it has three corners
This is the way we wash our clothes
"Auntie Ingeborg"
"Shake your butt-store"

Stories

Puss in boots
Emperor's new clothes
"The shoemaker and the gnomes" (I think this is a Grimm story so it should be available in English too)
"Pelle's new clothes"
"The hat-cottage"

Activities

Match shoes
Dress a doll
Check out clothes in the closet
Play dress up
Sort clothes by season; overall, cap, jacaket, tröja byxor shorts, baddräkt...
Coloring

Words/skills



What can you do with clothes; sew, mend, wash, iron, wear, dry...
What are clothes made of; fabric, velcro, buttons, zippers..

Names of clothes; ankle boots, winter boots, wellingtons, sandals, sneakers, jumper, cap, hat, trousers, shorts, skirt, shirt, socks....




--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!

fredag 3 februari 2012

Tema Kläder: matcha skor / Mini Unit study Clothes: matching shoes

(English below)


Jag har filat på vår första temastudie. Preliminärt tänkte jag dela in det hela i fyra kategorier; aktiviteter, sagor, sånger och ord. Får se om jag gör om det vartefter.

Vi börjar med Tema Kläder.
Idag har vi lekt med skor.

Aktivitet: Matcha skor
Jag gick ut i hallen och hämtade ett gäng skor. Jag tog bara den ena skon i paret och lämnade den andra på sin plats. Sedan lade jag dem i en hög på vardagsrumsgolvet. Från högen tog sedan M en sko och rusade ut i hallen för att hitta maken. Hon kom tillbaka stolt med den andra skon och ställde sedan dem på en rad på golvet.

Efter det övade vi några sko-ord: kängor, gummistövlar, vinterstövlar, sandaler, gympaskor.










I've been working on our first mini unit study. I am planning to have four categories in the unit; activities, fairy tales, songs and words. We'll se if I change them later.


Starting with Unit study clothes.
Today we played with shoes.


Activity: Matching shoes
I went to the hallway and got some shoes. I took only one shoe from each pair and put them in a pile on the livingroom floor. M took a shoe and rushed out to find the matching one. She came back with a proud smile and put the shoes in a row on the floor.


After that we practiced some shoe-words; ankle boots, winter boots, wellingtons, sandals and sneakers.


--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!



måndag 9 januari 2012

Inga brutna löften! / No broken promises!

(English below)

Jag avskyr brutna löften! Mina och andras. Det är därför jag högaktningsfullt struntar att avge nyårslöften. Tänk om jag skulle avge ett löfte att gå ner 10 kg innan april. När april kommer och jag bara gått ner 8 kg så är det ju liksom kört. Löftet brutet och jag blir besviken. (Inte skratta åt mig nu. :-) Jag är lite känslig när det gäller sånt här och jag förlorar modet rätt fort.) Om jag däremot satt det som ett mål så hade jag kanske tänkt; 8 kg...ja inte så tokigt. Jag ska kämpa ett tag till. :-)

Däremot har jag skrivit ner planer och mål för det nya året.

Några av mina mål för våren:

Välja ett tema varje vecka med skojiga aktiviteter för M
En till barnaktivitet per vecka där M kan träffa andra barn
Vardagsmotionera och simma, gå ner i vikt
Rensa och få ordning i lägenheten
Starta eget i liten skala

Vad har ni för planer för våren?

Jag önskar er alla en god fortsättning!




M efter en pulkatur / M after a sledge ride

I hate broken promises. Mine and others. That is why I solemnly don't make any new year resolutions. What if I was to make a promise that I would lose 10 kgs before April? When April comes and I only have lost 8 kgs it's kind of a lost case. Promise broken and I will be disappointed. (Don't laugh. :-) I'm sensitive about stuff like this and I easily lose courage.) If I on the other hand only have 10 kgs as a goal I probably would think; 8 kgs...yea, not that bad. I'll work some more. :-)


But I have written down my plans and goals for the new year.

Some of my goals for the spring are:

To chose a theme each week with fun activities for M
One more kids' activity per week where M can meet other kids
Exercise more in my everyday life, swim, lose some weight
Declutter and make our appartement look better
Start my own small business


What are your plans for this spring?

I wish you all a happy new year!


--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!

lördag 10 december 2011

Adventsdekoration / Advent decoration

(English below)

M och morfar har pyntat adventsljusstaken. Mossa, svampar och lingonris.








M and grandpa (my dad) has decorated the advent candlestick. Moss, death cap and lingonberries.


--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!

tisdag 6 december 2011

Klippdockor / Cut-out dolls

(English below)

M gillar rollspel. Allting hon tar i pratar och leker med varandra. Hennes dockor, kaniner, plastdjur, snören - t.o.m hennes egna fingrar om hon inte har nånting annat till hands. ;-)

Vi är och besöker mormor och morfar så vi har förstås inte alla leksaker med oss. En kväll gjorde jag klippdockor till henne. Jag tog första bästa leksakskatalog (nu innan jul kommer det en hel del!) och klippte ut bilder av barn, dockor, djur, bil, barnvagn osv. Jag limmade dem på papp och tejpade över med min breda tejp. En stund senare ritade jag ett hus och två sängar till bebisdockorna också. Jag är absolut ingen mäster-ritare men lilla M var nöjd. :-) Dessa lekte hon sedan med resten av kvällen.

Dessa måste ju dessutom vara de ultimata reseleksakerna! :-) Platta och lätta att ersätta.









M likes role play. Everything she holds talk and play with each other. Her dolls, rabbits, plastic animals, pieces of string - even her own fingers if nothing else is at hand. ;-)


We are currently visiting my parents so obviously we didn't bring all the toys. One evening I made her cut-out dolls. I grabbed the first toy store catalog (now before Christmas we get a few!) and cut out pictures of children, dolls, animals, a car, a stroller and so on. I glued them to a cardboard and taped them with my clear, broad tape. A while later I drew a house and two beds for the baby dolls too. I am definately no master drawer but little M was pleased. :-) She played with those the rest of the evening.

This has to be the ultimate traveling toy! :-) Flat and easy to replace.

--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!