torsdag 23 januari 2014

Lära sig klockan / Telling time


(English below)

Halloj!

Dags att börja blogga igen? Jag känner att jag börjar få tillbaka inspirationen! :-) Häng med mig i det nya året och kommentera gärna!

Nytt år, nya tag. Lilltjejen fyller snart 5 och är i en frågvis period och min lilla kille är 2,5 och ett riktigt yrväder. För att vara ärlig är de yrväder båda två egentligen, i alla fall när de är tillsammans. Ni vet hur det är när de spelar upp varandra..
I alla fall...

Lilla M har börjat bli intresserad av tid och klockor så jag hänger på och försöker hitta på både skojiga och lärorika aktiviteter till henne.


Pyssel:
Idag satte vi oss och knåpade ihop en klocka tillsammans. Om jag hade tänkt till några gram ytterligare så hade jag satt minuterna ytterst på urtavlan eftersom minutvisaren är längst. MEN...den blev ganska cool, eller hur? Vi börjar med hel och halvtimmar. Jag tänkte börja lära henne bara heltimmar men hon har snöat in på halvtimmar så vi tar dem också.


Böcker:
Jag har letat fram två böcker om tid och klockor. Den ena heter "Klockan är 7" skriven av Kjell Ivan Anderson. Den fann jag bland de böcker mina föräldrar sparat från min barndom. Den handlar om bonden Rudolf vars väckarklocka går sönder. Han försover sig och djuren blir otåliga över att inte få mat. Väldigt enkelt och charmigt skriven med härliga, färgglada bilder.








Den andra boken heter "Linas klockbok" och är skriven av Margareta Fridén. Den här boken är skriven på vers och handlar om musen Linas dag.






Arbetsbok:
"Jag lär mig klockan 5-7 år", Lek och Lär med klistermärken. En kul bok med ritövningar, klistermärken och skojiga bilder. Vi har flera i samma serie och jag gillar dem ganska bra. De kräver en hel del förklaring för ett barn som inte läser själv och det känns som om 5 år är i yngsta laget. Man får plocka de övningar som känns relevanta och på "rätt" nivå.







Hi all!

Is it time to start blogging again? Well, feel I'm getting the inspiration back! :-) Please follow me into the new year and you are very welcome to leave comments!

It's a new year and new challenges. My little girl is almost 5 and is in a very inquisitive phase and my little guy is 2,5 years and like a little whirlwind. Actually they both are, at least when they are together. You know, triggering each other.
Anyways..


Little M has started to get interested in time, clocks and telling time so I'm currently riding on that wave and trying to figure out things for her that is both fun and educational.

Crafts:
Today we sat down and made a clock together. If I had given a bit more thought before I took out the pens, I probably would have written the minutes outside the clock face since the minute hand is the longest. BUT...it turned out pretty cool anyway, don't you think? We are starting with both whole and half hours. I wanted to teach her whole hours only at first but she is always answering my questions in half hours so we now do both together.


Books:
I have located two books that are about telling time and clocks. The first one is called "It's 7 o'clock" (in Swedish that is the time to get up according to the rooster crowing). It is a book that my parents read to us us when we were little and I found it among the saved stuff from our childhood. It's about a farmer called Rudolf whose alarm clock breaks and he oversleeps leaving his animals without care.

The second book is called Lina's book of clocks and is about the mouse lady Lina and her day. It is written in verse.


Workbook:
"Learning to tell time 5-7 years". A fun book with drawing exercises, stickers and fun pictures. It takes quite a lot of explaning for a child that is not reading on her own and it feels like 5 might be a bit too young. You have to pick the age appropriate tasks.


--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M och lillkillen E!

About the fun and educational activities we do with little M and tiny E




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar