tisdag 22 november 2011

Hjälpa till hemma / Helping at home

(English below)

När jag flyttade hemifrån så kände jag mig nästan helt okunnig när det gällde att sköta ett hem. (Mamma, detta är ingen kritik mot dig! Jag var bara dålig på att ta till mig sånt, inbillade mig nog att du skulle sköta allt åt mig för all framtid.;-)) Det enda jag vågade mig på var att koka pasta och värma innehållet i konservburkar. Potatis verkade svårt och kyckling kunde ju vara farligt. ;-)

Jag vill att mina barn ska känna att de vet hur ett hem ska skötas; hur man lagar mat, diskar, städar, tvättar, syr osv. Inte för att jag har tänkt att hårdträna dem, men jag vill att de ska känna sig kompetenta. Och jag får passa på att börja nu medan M blir helt till sig när jag ber henne hjälpa mig "diska". ;-)

Byter apans blöja. / Changeing the monkey's nappy.


Hänger tvätt / Hanging laundry


Diskar / Doing the dishes

Bakar / Baking




When I moved out from my parents' house I felt almost completely ignorant when it came to running a home. (Mom, this is no criticism for you! I just didn't learn that stuff very well, and I guessed I thought you would do it for me for all future. ;-))


The only thing I dared to cook was pasta and heat the contents of cans. Potatoes seemed hard and chicken might be dangerous. ;-)
I want my children to feel that they know how to run a home; how to cook, wash dishes, clean, wash clothes, sew and so on. Not that I am planning to train them hard but I want them to feel competent. And I must take the opportunity to get it going now while M is thrilled each time I ask her to help me "wash the dishes". ;-)

--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!

2 kommentarer:

  1. Vad fint, så hoppas jag att vi också kan göra när vårt barn växer upp. Inte bara för att det sak veta hur man sköter ett hushåll (men det också. Min man har börjat plugga nu, och många av kidsen i hans klass är som femåringar när det kommer till sådant. Vi skrattar åt dem varje dag.) utan också för att hushållsarbete inte ska vara något konstigt och tråkigt som mammor gör, utan en naturlig del av vardagen för alla.
    Jag vet inte om du läst bloggen höstlycka, men där skrev hon just ett inlägg om samma sak som jag tyckte var jättebra: http://hostlycka.blogspot.com/2011/11/ett-barnsligt-liv.html

    SvaraRadera