torsdag 25 oktober 2012

Uppgiftslådor / Workboxes

(English below)

På sista tiden har jag kämpat med att inte låta livets smågrejer komma i vägen för lärande och tiden som jag vill spendera med M och upptäcka saker. Jag har jättelätt att bara bli distraherad och låter gärna tiden bara rinna iväg. Därför har jag tittat på det allvetande internätet och hittat något som jag tycker är väldigt intressant. Uppgiftslådor! (På engelska Workboxes) Det är helt enkelt en eller flera lådor där man stoppar dagens uppgifter och alla böcker, pennor osv man behöver för att klara uppgiften. Systemet är designat för skolbarn som hemundervisas för att underlätta för dem att arbeta mer självständigt. Barnet arbetar sig igenom låda för låda som föräldern laddat med lämpliga saker i förväg. När lådorna är slut är även skoldagen till ända och det är förälderns uppgift att kontrollera att allt blivit gjort och fylla lådorna inför nästa dag.

Länkar till inspiration:

Sue Patrick's orginalidé
Our busy homeschool har en variant
Ytterligare en variant från Heart of Wisdom
Och en av mina favoritbloggar: Weird Unsocialized Homeschoolers

M är ju bara 3,5 nu och inte alls mogen nog för att arbeta självständigt, men jag gillar idén med lådor med utvalda saker att göra. Jag har tömt en låda på skrivbordet och märkt den med M:s namn och en prinsessa. :-) I lådan ligger nu 3 pappmappar med fina dekorationer på framsidan. Tanken är att M ska bli glad och nyfiken på vad för skojigt som kan finnas i mapparna och inspirerad att göra "uppgifterna". När uppgiftenär klar lägger man mappen i lådan med baksidan upp och där står "Färdig".

Jag återkommer med tankar om vad jag ska stoppa i mapparna.

Några idéer om vad som kan vara kul och lämpligt för en 3,5-åring? Lämna gärna en kommentar i så fall!




Uppdatering: Jag behövde en större låda. Barnböcker är ju ofta större än andra böcker. :-)



Update: I needed a bigger box. Childrens' books are often bigger than other books. :-)


Lately I have been struggeling with not letting life small things get in the way of the learning and the time I want to spend with M discovering things. I get very easliy distracted and let the time just slip through my fingers. Therefore I have been looking on the all knowing internet and found something that I find very interesting. Workboxes! It's simply one or more boxes where you put the assignements for the day together with the books, pens and other things you need to complete the task. The system is designed for school children that are being homeschooled, to help them work more independently. The child work through the boxes one by one that the parent have loaded with things in advance. When the boxes are all done, so is the school day and it's the parent's task to check that the work has been done and fill the boxes anew for the next day.

Sue Patrick's original idea
Our busy homeschool
Heart of wisdom
And one of my favourite blogs: Weird Unsocialized Homeschoolers


Now M is only 3,5 years and not at all mature enough to work independently, but I like the idea with boxes with chosen things to do. I have emptied one of the drawers on the desk and put M's name on it along with a picture of a princess. :-) In the drawer is 3 cardboard folders with pretty pictures on the front. The plan is that M will be happy and curious about what fun things are in the folders and be inspired to do the "assignements". When the assignement is done you put the folder back in the box with the down side up and there it says "Done".

I will get back to you on what I put in the folders.

Any ideas on what can be fun and age appropriate for a 3,5-year old? Please leave a comment!



--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M och lillkillen E!

About the fun and educational activities we do with little M and tiny E




1 kommentar:

  1. Min treåriga dotter gillar att fylla i svaga streck, som jag då ritar innan så att de blir t.ex bokstäver/siffror/former, hon gillar att färglägga former, och hon gillar att klippa papper efter streck som hon följer. Jag har gjort några papper till henne och sagt: färglägg den och fyll i den här bokstaven, sedan klipper du isär dem. Det gillar hon mycket! Sedan om det är lämpligt vet jag inte, men hon tycker att det är roligt =)

    SvaraRadera