söndag 7 oktober 2012

Inför hösten: blad och bokstäver / Coming autumn: letters and leaves


(English in cursive)

Nu till hösten har jag tänkt att förbereda M för att lära sig läsa. Det kommer innebära en massa skojiga bokstavsaktiviteter och en hel del läsning av sagoböcker. Förra veckan fick vi också en Bamse-tidning av mina föräldrar. Den kallades ”pektidning” och var av lite tjockare blad och tänkt för lite mindre barn.

This autumn I am planning to prepare M to be able to read. It will mean lots of fun letter activities and a whole lot of fairytale reading. Last week we also got a serie album from my parents. It was called a”picture book-album” and was made of a thicker quality paper and is meant for smaller children.


Det andra jag vill fokusera på i höst är naturen. På en loppis vi besökte för några dagar sen hittade jag en bok som jag letat lite efter och som heter ”Naturdagbok av en engelsk dam året1906” och är en naturdagbok där Edith Holden ritat och beskrivit vad hon sett i naturen. Mycket inspirerande! Jag önskar jag kunde skissa lika bra. MEN jag ska inte låta det hindra mig. Då kanske mina barn skulle få för sig att de inte vill rita för att det inte är bra nog. Och nåt sånt vill jag inte de ska tro.

The other thing I want to focus on this autumn is nature. A couple of days ago I found this book at  a flea market, that I have been looking for. It's called ”The Country Diary of an Edwardian Lady” and is a reprint of a nature diary where Edith Holden has drawn and described what she is seeing in nature. Very inspiring! I only wish I could draw that good. BUT I won't let that stop me. If I did my children could start to think that they can't draw either because it's not good enough. I don't ever want them to think that.




Jag har även hittat naturböcker för barn på biblioteket. Det fanns mängder av sådana inspirerande böcker på biblioteket i vår lilla stad och jag ska helt klart kolla efter fler.

I also found nature books for kids at the library. There were lots of inspiring books like that at the library in our little town and I am definately going back to look at some more.




Nu har vi redan kommit en bit in på hösten. Träden har fått vackra färger. Jag och M var ute på en liten skogspromenad och samlade löv en dag förra veckan. Vi tittade på bladstorlekar, färger och förstås på massa olika sorters blad och träd. Jag räknar inte med att hon ska minnas allt jag berättar men jag har märkt att hon minns ibland mer än jag tror. Vi lade en del av de vackraste bladen i press i en Ellos-katalog för att använda senare. Jag tänker mig att jag kan plasta in vissa blad tillsammans med namnet att ta fram och kika på ibland. Jag har även tänkt be min man (som är rätt duktig konstnär, om jag får säga det själv ;-)) att rita ett litet troll som sticker fram huvudet bakom ett av bladen som jag ska montera och rama in.

Now we are already half way into autumn and the trees are getting beautiful colours. I and M were out on a little walk in the woods last week to pick leaves. We looked at leaf sizes, colours and of course a lot of different kinds of leaves and trees. I don't count on her remembering everything I tell her but sometimes she remembers more than I give her credit for. We put some of the most beautiful leaves in a cataloge to save for later. I will laminate some leaves together with the name for us to go back and look at. I also plan to ask my husband (who is quite a good artist, if I can say so myself ;-)) to draw a small troll peeking out from behind a leaf that I'm going to put in a frame.






--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M och lillkillen E!

About the fun and educational activities we do with little M and tiny E!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar